آموزش ستون بندی در نرم افزار ورد word

اخبار اختراعات و تکنولوژی های جدید


پژوهش برتر: شاید دیده باشید که بسیاری از کتاب های ضخیم، بصورت دو ستون نوشته شده اند. ممکن است شما نیز قصد نوشتن کتابی را داشته باشید و بخواهید که به فرم دوستونه تایپ نمایید. برای یادگیری نحوه ستون بندی در word با ما همراه باشید.در حالت عادی همیشه متن های خود را بصورت یک ستونی تایپ می کنید. اما چنانچه بخواهید بخشی یا همه متن خود را در بیش از یک ستون تایپ کنید، می توانید بر اساس دستور زیر عمل نمایید:
  1. از منوی Page layout گزینه columns را انتخاب کنید.
  2. حال تعداد ستونهای لازم را برگزینید ( فرضاً سه ستونی ) برای این کار باید روی سه ستونی با ماوس کلیک کنید.
  3. پس از تایپ ستون اول پر شده ، سپس به ستون دوم میرود پس از پر شدن ستون دوم ، ستون سوم پر می گردد و بعد از پر شدن ستون سوم ، صفحه بعد شروع به پر شدن می کند.

     

     4. در صورتی که متن خود را از قبل نوشته باشید و بخواهید آن را سه ستونه کنید، بایستی تمام متن را انتخاب کرده و مسیر بالا را طی کنید. در صورتی که ابتدای نوشته شما از ستون سوم اغاز شود در این صورت، از منوی Page layout گزینه columns و زیر گزینه more columns را انتخاب کرده و گزینه right to left را تیک دار کنید.

 

تعداد ستون (Presets) :

توسط این گزینه میتوانید تعداد ستون لازم را انتخاب كنید. همانطور كه می بینید در سه ستون اول عرض ستونها مساوی می باشد اما در نوع چهار و پنج Left, Right عرض ستونها مساوی نیست.

اگر انواع ستون بندی بالا مورد پسندتان نبود و تعداد ستون بندی بیشتری نیاز داشتید میتوانید از منوی Page layout گزینه columns و زیر گزینه more columns را انتخاب کرده و در مقابل گزینه number of columns تعداد ستون مورد نیاز را انتخاب كنید.

خط مابین ستونها (Line Between) :

در صورت لزوم و با زدن علامت تیك میتوانید از برنامه بخواهید تا بین ستونهای شما خط بیندازد. درصورتیكه غیر از دستور تك ستون را انتخاب كنید این گزینه فعال میشود.

عرض و فاصله ستون ها (Width and Spacing) :

در حالت عادی و بطور پیش فرض برنامه Word تمامی عرض ستونها و فاصله بین ستونها یكسان است . چنانچه خواستید تا دو ستون با عرض های متفاوت داشته باشید باید عرض ستون دلخواه را تغییر دهید و یا فاصله بین ستون را كم یا زیاد كنید.

عرض ستونهای مساوی (Equal Column Width) :

با زدن ضربدر داخل این گزینه عرض ستونهای شما مساوی خواهد شد و تمامی ستونها با هم برابر میگردد. چنانچه داخل این گزینه ضربدر بزنید دیگر قادر به تعریف عرض ستونهای متفاوت نخواهید بود.

شكستن ستونها (Column Break) :

همانطور كه میدانید برای رفتن به ستون بندی حتماً باید ستون مورد نظر شما پر شود. اما اگر خواستید تا ستون پر نشده و با همین مقدار به ستون بعد بروید باید از كلید تركیبی Ctrl+Shift+Enter استفاده كنید یا از منوی page layout زیر منوی Break گزینه Column Break را انتخاب كنید. با استفاده از این دستورات هر چقدر از ستون پر شده باشد مهم نیست ، این ستون نیمه كاره مانده و با همین مقدار به ستون بعد میرود. و برای رفتن به صفحه بعد شما میتوانید از كلید تركیبی Ctrl+Enter استفاده كنید یا از منوی Insert زیر منوی Break گزینه Page Break را انتخاب كنید.

محدوده عمل ستون :

در صورتیكه قصد دارید قسمتی خاص ستون بندی شود كافیست تا آن قسمت را بلوك كنید و سپس فرمان ستون بندی را روی بلوك اعمال نمائید. اما اگر قبلاً دستور ستون بندی داده اید و حال میخواهید از این پس ستون بندی اعمال نشود متن خود را بلوك نموده و دستور تك ستون را صادر كنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.