لیست 16 تایی تکنولوژی های جدید که آینده جهان را متحول می‌کنند
تکنولوژی جدید یعنی واقعی شدن تمام رویاهایی که تا قبل از این تنها یک خیال شیرین بوده است. چه باور کنید چه نه، آینده ی جهان با این ۱۶ تکنولوژی جدید دگرگون خواهد شد.

ممکن است در کودکی به روزی فکر می‌کردید که با یک سفینه به مریخ سفر می‌کنید یا با ضربه یک چوب جادویی آرزوهایتان را برآورده می‌کنید. باید گفت آن روز خیلی دیر نیست.


۱. هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در صدر جدول تکنولوژی آینده

نقش هوش مصنوعی در تکنولوژی آینده

هوش مصنوعی (AI) به شبیه سازی هوش انسان در ماشین‌هایی گفته می‌شود که برنامه‌ریزی شده‌اند مانند انسان فکر کنند و کارهای او را تقلید می‌کنند. مثال ساده‌ی هوش مصنوعی ربات‌ها هستند که هرروز باهوش‌تر و نزدیک‌تر به انسان‌ها می‌شوند. هوش مصنوعی ممکن است در مورد هر ماشینی که از ویژگی‌های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله برخوردار است، استفاده شود.

ماشین لرنینگ یکی از کاربردهای هوش مصنوعی و از تکنولوژی‌های جدید است. این تکنولوژی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد به طور خودکار یاد بگیرند و مانند یک انسان هرروز به دانش و علم خود اضافه کنند، قسمت شگفت‌انگیز ماشین لرنینگ افزایش یادگیری بدون دخالت و برنامه‌ریزی انسان است. یادگیری ماشینی بر توسعه برنامه‌های رایانه‌ای متمرکز است که می توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند. داده‌ها و اطلاعاتی که می‌تواند تصمیم‌گیری، نوآوری، کسب و کار و به طور کلی جهان را دگرگون کند.

قابلیت‌های ماشین لرنینگ روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در حقیقت هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ مانند یک کودک نوپا هرروز بیش‌تر از قبل یاد می‌گیرند. افزایش یادگیری و توانایی این تکنولوژی جدید، جهان را دگرگون می‌کند. علاوه بر این ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی مثل یک موتور محرک برای پیشرفت سایر تکنولوژی‌ها هستند.
۲. اینترنت اشیا تکنولوژی آینده را یکپارچه می‌کند

اینترنت اشیا در زندگی روزمره و تکنولوژی جدید

اینترنت اشیا ((IoT) به سیستمی از اشیا متصل به اینترنت گفته می‌شود که قادر به جمع آوری و انتقال داده‌ها از طریق یک شبکه بی سیم و بدون دخالت انسان هستند. امکانات شخصی، تجاری و … در اینترنت اشیا تقریبآ بی نهایت است. اینترنت اشیا به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد که به هم متصل شده و با همکاری هم زندگی را آسان‌تر کنند.

دستگاه‌های هوشمند هرروز بیشتر می‌شوند. کافی است نگاهی به اطرافتان بیاندازید. خانه‌ی شما و تمام وسایل آن در آینده‌ای نه چندان دور هوشمند می‌شوند. البته خانه‌ هوشمند تنها نمونه‌ای کوچک از تکنولوژی جدید است. مزارع هوشمند، لباس‌ها و هرآنچه که فکرش را نمی‌کنید در آینده نزدیک به اینترنت متصل است. هوشمند سازی یک نتیجه مهم دارد. اینترنت اشیا به طرز چشم‌گیری رشد می‌کند. دستگاه‌ها به‌طور پیوسته در حال جمع‌آوری و انتقال داده هستند. این موضوع علاوه بر پیشرفت اینترنت اشیا، باعث پیشرفت تکنولوژی در سایر زمینه‌ها مثل رشد هوش مصنوعی و بیگ دیتا نیز می‌شود.
۳. از لباس های هوشمند تا ساخت انسان فرامرزی، تکنولوژی جدید به همه جا نفوذ خواهد کرد

تکنولوژی جدید لباس هوشمند و تاثیر آن در آینده جهان


آنچه در ابتدا به عنوان ردیاب و استفاده از تکنولوژی برای تناسب اندام آغاز شد، اکنون تمام صنعت مد و پوشاک را احاطه کرده است. آینده پژوهی صنعت مد فرضیه‌ای را در این باره مطرح کرده است که در حال حاضر فاصله‌ی چندانی با واقعیت ندارد: در آینده نزدیک لباس‌ها به بهبود عملکرد انسان و  زندگی سالم‌تر ، ایمن‌تر و کارآمدتر کمک می‌کنند.

اما این همه‌ی دست آورد تکنولوژی جدید نیست. پیشرفت تکنولوژی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که بشر با ادغام ژن‌ها و ترکیب انسان‌ها بتواند موجودات جدیدی خلق کند. موجوداتی که ممکن است در آینده به اسم انسان‌های عظیم و یا انسان فرامرزی بشناسیم.
۴. بیگ دیتا و آنالیز پیشرفته اطلاعات

تکنولوژی بیگ دیتا و انفجار اطلاعات در جهان آینده

تکنولوژی بیگ دیتا توضیح یک وضعیت است، حالتی که یک حجم باورنکردنی و متنوع از داده (با ساختار و بدون ساختار) با سرعت زیاد در حال رشد است.  اما این داده‌ها چگونه به پیشرفت تکنولوژی، هوش تجاری و تکنولوژی آینده کمک می‌کنند؟

به کمک آنالیز داده‌ها (تجزیه و تحلیل داده‌های بسیار پیشرفته، که اغلب با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ تقویت می‌شود) ما می‌توانیم داده‌های بدون ساختار و پیچیده و بسیاری از مسائل غیر ممکن را درک کرده و حل کنیم. علاوه بر این از آنالیز داده های کلان  می توان برای  تصمیم گیری بهتر و حرکت های استراتژیک تجاری استفاده کرد.
۵. بلاکچین و تحول در تجارت آینده

فناوری بلاکچین و قابلیت تجارت ایمن و مطمئن

تعریف بلاکچین به زبان ساده را می توان در یک جمله خلاصه کرد:  بلاکچین ثبت دیجیتالی معاملات تجاری است. این تکنولوژی جدید در حال حاضر برای ثبت معاملات انجام شده با ارزهای اینترنتی مانند بیت کوین استفاده می شود، البته کاربرد های تجاری بلاکچین بسیار زیاد است. در واقع  آینده تجارت جهان تا حدود زیادی به این تکنولوژی وابسته است.

علاوه براین تکنولوژی جدید بلاکچین یک روش فوق‌العاده برای ذخیره ایمن، احراز هویت و محافظت از داده‌ها است. فناوری که می‌تواند بسیاری از جنبه‌های تجارت را متحول کند. علاوه بر این آینده اقتصاد به لطف بلاکچین بسیار قابل اعتماد است. این تکنولوژی معاملات تجاری را تا حد زیادی مورد اطمینان خواهد کرد.
۶. رایانش ابری و ذخیره آنلاین اطلاعات

تکنولوژی رایانش ابری و توانایی آنالیز آنلاین داده ها

برای ذخیره اطلاعات با هر حجمی دیگر نیازی به فلش مموری یا سایر منابع ذخیر داده ندارید. همه‌ی اطلاعات شما می‌تواند به کمک اینترنت ذخیره شود. اطلاعاتی که می‌توانید در هرجای دنیا و هر سیستم دیگری به کمک اینترنت آن‌ها را بازیابی کنید. اما این موضوع چه مزیتی دارد؟

به کمک رایانش ابری و قابلیت ذخیره داده‌ها به صورت آنلاین، داده‌ها می‌توانند به راحتی انتقال پیدا کنند و تجزیه و تحلیل آن‌ها به طرز چشم‌گیری آسان می‌شود. رایانش ابری (تجزیه داده ها به صورت هوشمند) می‌تواند بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی را به سطح جدیدتری برساند. از دید کسب و کارهای آنلاین رایانش ابری به معنای بهبود همکاری و بهره وری و همچنین کاهش قابل توجه هزینه است.
۷. واقعیت مجازی دنیای واقعی را احاطه خواهد کرد

واقعیت مجازی و تحقق رویاهای باورنکردنی بشر در آینده

واقعیت مجازی (VR)  در حقیقت شبیه سازی رایانه ای است که در آن فرد می تواند در یک محیط سه بعدی مصنوعی با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند عینک مخصوص با صفحه یا دستکش مجهز به سنسور، محیطی ورای جهان واقعی که در آن حضور دارد را تجربه کند.

واقعیت افزوده (AR) استفاده  از اطلاعات به صورت متن، تصویر، صوت و سایر پیشرفت های مجازی است که با اشیای دنیای واقعی ترکیب شده اند. در حقیقت شما بدون عینک یا سنسور ممکن است یک میز، یک نوشته و یا حتی یک نمای طبیعی را ببینید و در کنار خود حس کنید، در حالی که واقعیت ندارد و تنها به کمک تکنولوژی ظاهر شده است. چیزی شبیه به داستان های تخیلی دوران کودکی!

ترکیب سه تکنولوژی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی یعنی شما پس از این در خیالات خود زندگی می‌کنید. هیچ چیز به کمک این سه تکنولوژی جدید در جهان شما غیر ممکن نیست. جهانی دیجیتالی که بشر در آینده نزدیک به طور کامل در آن غوطه ور می‌شود.
۸. دوقلوهای دیجیتالی، همزاد هوشمند در دنیای آینده

دوقلوهای دیجیتالی آزمایشات را آسان تر می کنند

یک دوقلوی دیجیتال یک نسخه دیجیتالی از یک جسم، محصول، فرآیند یا اکوسیستم واقعی است. این تکنولوژی جدید به ما امکان می‌دهد تغییرات و تنظیماتی را  که ممکن است  روی جسم واقعی بسیار گران یا پرمخاطره باشد، به راحتی آزمایش کنیم. علاوه بر این باعث تحول و دست یابی به نتایج بسیار جالبی در رابطه با انسان و سایر پدیده‌ها خواهدشد. نتایجی که تا پیش از این به دلیل پرمخاطره بودن آزمایش‌ها امکان تست کردن آن‌ها وجود نداشته است.
۹. اینترنت ۵G و ۶G: با سرعت نور ارتباط برقرار کنید

اینترنت پر سرعت، باعث پیشرفت تکنولوژی سایر تکنولوژی ها می شود

نسل پنج و ششم اینترنت یعنی یک اتصال جهانی سریع‌تر، دقیق‌تر و پایدارتر، که آماده است تا دنیا را متحول کند. اما این تکنولوژی جدید تنها به معنای راحتی بیشتر برای تماشای فیلم یا استفاده روزمره از شبکه‌های مجازی نیست. اینترنت پرسرعت در آینده باعث پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از زمینه‌ها می‌شود.

به عنوان مثال اتصال دستگاه‌های بیشتر و حجم بیشتر داده باعث پیشرفت اینترنت اشیا، بیگ دیتا و ماشین لرنینگ خواهدشد. علاوه بر این امنیت و حریم خصوصی افراد با گسترش نسل پنجم  و ششم اینترنت به شدت بیشتر خواهد شد.
۱۰. ژنومیک و جهش ژنتیکی موجودات زنده

پیشرفت ژنومیک به عنوان تکنولوژی جدید

پیشرفت در محاسبات و تجزیه و تحلیل‌ها جهش‌های باورنکردنی در درک ما از ژنوم انسان ایجاد کرده است. تکنولوژی جدید در حال تغییر در ساختار ژنتیکی موجودات زنده است.

به عنوان مثال، اصلاح جهش‌های DNA که می ‌تواند منجر به بهبود سرطان یا سایر بیماری‌های خطرناک شود. علاوه بر این تشخیص به موقع یک بیماری می تواند به طور قابل توجهی شانس درمان را افزایش دهد و ژنومیک می تواند یک بیماری را مدت ها قبل از بروز علائم تشخیص دهد.
۱۱. همکاری انسان و ربات در آینده

ربات های خلاق در تکنولوژی جدید

به لطف هوش مصنوعی، ربات‌ها می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. شاید کمی عجیب باشد اما ربات‌ها در آینده نزدیک قادر به خلق آثار هنری و طراحی خواهندبود. در نتیجه، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که فرآیندهای خلاقانه و هنر آینده به سمت همکاری بیشتر انسان و ربات سوق پیدا کند.
۱۲. سیستم عامل های دیجیتال، ارتباط انسان ها را تغییر می دهد

شبکه های مجازی و ارتباط انسان ها در تکنولوژی جدید

فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و … همگی نمونه هایی از پلتفرم های دیجیتال هستند. شبکه هایی که ارتباط و تبادلات نظر بین افراد را تسهیل می کنند. این روند باعث تغییر مدل‌های تجاری مستقر در بازار می شود. بسیاری از مشاغل سنتی در آینده نزدیک به این پلت فرم ها منتقل شده و دیجیتال می شوند. مفهومی که امروزه نیز با اسم دیجیتال مارکتینگ در حال تغییر اقتصاد و تجارت جهانی است.
۱۳. هواپیماهای بدون سرنشین و تغییر آینده‌ی نظامی

هواپیماهای هوشمند که یا از راه‌دور و یا به صورت خودکار خلبانی می‌شوند، چهره عملیات نظامی را تغییر داده‌اند. اما این تنها تأثیر هواپیماهای بدون سرنشین نیست.

مأموریت‌های جستجو و نجات، اطفا حریق و حمل و نقل، همه توسط  تکنولوژی پهپاد تغییر شکل می‌دهند. البته باید گفت بهتر است خود را برای تاکسی‌ها و اتومبیل‌های خودران در آینده نزدیک نیز آماده کنید.
۱۴. محاسبات و رایانه های کوانتومی

محاسبات کوانتومی، زمینه ساز پیشرفت تکنولوژی

محاسبات کوانتومی مبتنی بر اصول نظریه کوانتوم است که رفتار انرژی و مواد را در سطح اتمی و زیر اتمی توضیح می دهد. رایانه های کلاسیک که امروز از آنها استفاده می کنیم فقط می توانند اطلاعات را در بیت هایی رمزگذاری کنند که مقدار آنها ۱ یا ۰ باشد. اما رایانه های کوانتومی ساختاری کاملا متفاوت دارند.

کامپیوترهای کوانتومی، سیستم‌های با قدرت و سرعت غیرقابل تصور هستند. محاسبات کوانتومی قادر است مسائلی را حل کند که تا پیش از این غیر قابل حل بوده است. در واقع محاسبات کوانتومی باعث می‌شود که تکنولوژی پیشرفته فعلی ما چیزی شبیه عصر حجر باشد. محاسبات کوانتومی در حال حاضر تا حد زیادی به آزمایشگاه‌ها محدود شده‎است، اما ما می توانیم اولین رایانه کوانتومی تجاری و بلوغ تکنولوژی جدید را در دوران حیات خود و زمانی کمتر از ده سال آینده ببینیم.
۱۵. چاپ سه بعدی، چهار بعدی و ساخت مواد طبیعی

پرینت سه یعدی، محصولات آینده را خلق می کند

چاپ سه بعدی، فرآیندی است که در آن چاپگر سه بعدی با قرار دادن لایه به لایه مواد مطابق با مدل دیجیتالی سه بعدی شی ، اشیا  سه بعدی ایجاد می کند. نسل بعدی این تکنولوژی مربوط به پرینتر ها و اشیا ۴ بعدی است.

چاپ ۴ بعدی فرایندی است که از طریق آن یک شی چاپ شده سه بعدی بر اثر تأثیر انرژی های ورودی خارجی مانند دما، نور یا سایر محرک های محیطی، خود را به ساختار دیگری تبدیل می کند.

اگرچه چاپ سه بعدی ممکن است در مقایسه با سایر تکنولوژی های جدید کمی جا افتاده باشد اما تکنولوژی چاپ سه بعدی و ۴ بعدی کاربردهای بسیار گسترده‌ای در تکنولوژی آینده خواهدداشت و با ترکیب بسیاری از مسائل تجاری مانند شخصی‌سازی انبوه، دگرگون‌کننده آینده خواهد بود.
۱۶. فناوری نانو و علم مواد، خالق اجسام شگفت انگیز آینده

نانو تکنولوژی بخشی از علم و فناوری در مورد کنترل و ساخت ماده در مقیاس اتمی و مولکولی است. موادی که اندازه ی  آن ها در حدود ۱۰۰ نانومتر است. فناوری نانو معمولا برای ساخت محصولاتی استفاده می شود که از قطعات کوچک استفاده می کنند، مانند دستگاه های الکترونیکی، کاتالیزورها و حسگرها

توانایی روزافزون ما در درک و کنترل مواد در مقیاس کوچک باعث تولید مواد و محصولات جدید در آینده می‌شود. محصولات هیجان انگیزی مانند نمایشگرهای خم شونده و … که دنیای تولید کالا را به کلی تغییر می‌دهد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.