۷ فناوری شگفت انگیز و برتر سال ۲۰۲۰

اخبار اختراعات و تکنولوژی های جدید

امروزه در میان چهارمین انقلاب صنعتی، تکنولوژی از هر زمان دیگر سریعتر در حال پیشرفت است. شرکت‌ها و افرادی که خود را با این تغییرات سریع وقف نمی‌دهند، از قافله فناوری‌های نوین و بزرگ عقب می‌مانند. دانستن روندهای اصلی و کلیدی، این اجازه را به شرکت‌های تجاری می‌دهد تا آمادگی استفاده از فرصت‌ها را داشته باشند.

"برنارد مار" صاحبنظر عرصه تکنولوژی و مشاور راهبردی شرکت‌های تجاری در مقاله‌ای در سایت "فربس" به هفت مقوله مهم و بزرگ دنیای تکنولوژی در سال 2020 اشاره کرده است.

    خدمات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از تغییرپذیرترین روندهای تکنولوژی در زمان ما است. بیشتر شرکت‌ها در حال بررسی چگونگی بهره‌برداری از هوش مصنوعی برای ارتقای تجارت خود هستند. این اقدامات در سال آینده بیشتر خواهد شد. طراحی و بهره‌وری از یک سیستم هوش مصنوعی همچنان برای شرکت‌ها گران خواهد بود. در سال 2020 شاهد گسترش شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هوش مصنوعی در یک بستر وسیع‌تر خواهیم بود. این شرکت‌ها به احتمال فراوان برنامه‌های دقیق‌تری را برای ارائه خدمات مشخص‌تر و با جزئیات بیشتر ارائه خواهند کرد. این مهم بیانگر این مطلب است که هیچ شرکتی بهانه‌ای برای عدم استفاده از هوش مصنوعی نخواهد داشت.

    شبکه اطلاعات 5جی

اینترنت موبایل نسل پنجم، قابلیت دانلود و آپلود فوق سریع به همراه ارتباط پایدارتر را به ما خواهد داد. در حالیکه 5جی برای بار اول در سال 2019 ارائه شد، قیمت بالا و انحصار خدمات به شهرهای بزرگ، باعث محدودیت در کارکرد این فناوری شد. سال آینده به احتمال فراوان 5جی به پرواز درخواهد آمد و پوشش گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود. شبکه‌های ارتباطی فوق سریع تنها برای دیدن فیلم حین حرکت نیستند. افزایش سرعت شبکه‌ها بدان معناست که شبکه‌های موبایل از شبکه‌های متصل به کابل سریعتر خواهند بود. گسترش پهنای باند، به ماشین‌ها، ربات‌ها و خودرو‌های خودران این قابلیت را می‌دهد که اطلاعات بیشتری دریافت و منتقل کنند. این امر به پیشرفت‌هایی در زمینه ماشین‌آلات و شهرهای هوشمند منجر می‌شود.

    خودروهای خودران

"الون ماسک" رئیس شرکت "تسلا" گفته انتظار دارد شرکت او در سال جاری، یک خودروی کاملا خودران را بسازد. همچنین تعداد خودروهایی که درجه خودرانی پایین‌تر از قبیل ترمز و تعویض لاین خودکار دارند به مراتب بیشتر خواهد شد. البته مشخص است که خودران‌ها به اتومبیل‌های سواری محدود نخواهند بود؛ حمل و نقل کامیونی و کشتیرانی توسط خودران‌ها تیترهای خبری‌ای خواهند بود که در سال 2020 خواهید دید.

    پزشکی انفرادی و پیشگیرانه

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال تغییر نحوه درمان است. توانایی دریافت اطلاعت بوسیله دستگاه‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند، این توان را به ما می‌دهند که از مشکلات بدن خود به سرعت، حتی قبل از بروز عارضه‌ با خبر شویم. این فناوری‌ها به پزشکان این قابلیت را می‌دهند تا معالجات دقیق‌تر و فهم بهتری از وضعیت بیماران خود داشته باشند. در سال 2020 برنامه‌های بیشتری را در زمینه مراقبت‌های پزشکی، درمان‌های موثرتر و شخصی‌سازی شده خواهیم بود.

    بینایی کامپیوتری

در دنیای کامپیوترها، "بینایی" شامل سیستم‌هایی می‌شود که تشخیص اجسام، مکان‌ها و افراد را از طریق تصاویر بدست آمده توسط دوربین‌ها یا سنسورها ممکن می‌کنند. این همان تکنولوژی‌ای است که به دوربین گوشی هوشمند شما قابلیت تشخیص صورت را می‌دهد. اتومبیل‌های خودران،‌ دوربین‌های امنیتی، خط‌های تولید کارخانه‌ها در سال آینده به طور گسترده مجهز به این فناوری خواهند شد.

    واقعیت توسع یافته

واقعیت توسعه یافته یک تکنولوژی، شامل چندین فناوری جدید و در حال توسعه است که یک تجربه همه جانبه دیجیتال را عرضه می‌کند. به طور مشخص، واقعیت مجازی (VR) واقعیت تکامل یافته (AR) و واقعیت درآمیخته (MR) سه ضلع واقعیت توسعه یافته را تشکیل می‌دهند؛ در "VR" کاربر به وسیله یک هدست وارد دنیای پردازش شده می‌شود. "AR" این قابلیت را به کاربر می‌دهد تا اجسام دیجیتال را در فضای حقیقی مشاهده کند و در "MR" کاربر می‌تواند با اجسام مجازی تعامل داشته باشد. مثلا یک پیانو دیجیتال را در اتاق خود بنوازد. این فناوری‌ها سابقه چند ساله در دنیای سرگرمی دارند. در سال 2020 انتظار می‌رود تغییرات عمده‌ای در زمینه واقعیت‌های مجازی رخ دهد. شرکت‌ها نیز به سرعت به سمت بهره‌برداری از امکانات هیجان‌انگیز این فناوری‌ها در زمینه آموزش، شبیه سازی و تعامل با مشتری خواهند رفت.

    فناوری بلاک چین

بلاک چین فناوری‌ای نیست که آن را در هر محیطی یافت کنید. اما سرانجام سال 2020 می‌تواند آغاز دگرگونی اساسی برای این فناوری باشد. اساسا بلاک‌چین یک دفتر دیجیتال برای ضبط تراکنش‌های مالی است که به دلیل رمزگذاری و نامترکز بودن از امنیت بالایی برخوردار است. برخی منتقدان بر این عقیده بودند که بلاک چین از قابلیت ویژه‌ای برخوردار نیست؛ اما سرمایه‌گذاری چند شرکت بزرگ از جمله "آی بی ام" می‌تواند منجر به اقتباس شرکت‌های کوچکتر شود. اگر در سال آینده فیسبوک از بلاک چین استفاده کند،‌ شاهد یک پیشرفت چشمگیر در عرصه این فناوری خواهیم بود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.